Januar 2016

Januar har stått i kystens og havets tegn for oss i MYA. Og med det fantastiske været og den milde temperaturen vi har hatt måtte vi jo bare ut på tur. Vi har også mange grupper som kommer på besøk i vår og skal vi holde tritt med programmet er det viktig å komme i form.
Vi har lenge hatt lyst til og utforske litt mer grundig de mange tur- og sykkelstier som finnes langs Costa Blanca kysen.

mya ski

Tur til Masten

Første tur ble opp til masten på Albir fjellet Sierra Helada som ligger 435 m over havet og rett bak vårt samarbeids hotell Sun Palace. Nordmenn i området elsker å bestige denne toppen og ta turen langs fjellryggen mot Benidorm, hvor man har utsikt til det vidstrakte havet til venstre og Costa Blancas mange fjellkjeder til høyre på turen over. Mange tar også en velfortjent lunsj på Levantes strandpromenade i Benidorm som møter dem når de har gått over fjellet som tar ca. 3 1/2 time i vanlig tempo. De litt sprekere løper over på 11/2 – 2 timer.

mya hav

Siden de fleste tar turen bak hotellet vårt og rett opp, ville vi utforske veien som går opp fra midten av fjellkjeden. Denne brukes for å frakte arbeidere og utstyr til masten, og vi har hatt flere av våre Treningsleire som benyttet seg av denne veien for trening med staver.(se bilde over) Dessuten fins det flotte turstier i skogen nedenfor fjellet. Veien opp er bratt og super for bakkeløp, med opp mot 30% helling enkelte steder. Man skal også lete lenge etter en bilvei med så spektakulær utsikt i alle retninger. (Obs! veien er stengt for vanlig ferdsel med bil).

Puig Campana.
Andre stopp i Januar, var Puig Campana som ruver som en godt synlig topp i landskapet med sine 1410 m. Vi hadde ikke mål for toppen denne gangen, men området rundt, som innehar flotte stier og grusveier innover

mya tur

og rundt fjellet. Vi parkerte i Finestrat (ca 20 min kjøring fra Albir) ved vann fontenen La Font del Moli og gikk opp skaret i retning nordøst. Veldig godt underlag å gå på og fantastisk utsikt til havet mot Benidorm og Villa Jaiosa. Er man her oppe er turen innom landsbyen Finestrat absolutt verd et besøk. Gå innover de smale gatene og opp til det lille kapellet inne i gamlebyen og nyt utsikten derfra. Verd å nevne at Finestrat snart er ferdig med sin 18 hulls golfbane som ligger nede i dalen mellom landsbyen og havet.

Tårnet ved Finestrat stranden
I midten av januar var været fortsatt helt fantastisk og godt og varm midt på dagen. Da tok vi turen til Finestrat stranden for å gå opp til tårnet på fjellet der og gå langs kysten i retning VillaJoyosa.

mya trening

Her har vi ikke vært før, og ble veldig begeistret for hva som møtte oss. Først gikk vi på buktene grusveier fra parkeringen nede ved stranden før vi kunne velge forskjellige veier til toppen. Vi valgte naturstien rett opp og inni den skyggefulle skogen. På toppen var det en herlig utsikt mot havet og med Benidorm til venstre for oss. Vi tok en hvil i bakken før vi fortsatte på fjellkammen videre sydover på fine stier og i lett kupert terreng. Hele tiden hadde vi utsikt mot havet og fjellene innover i landet. Etter 20 min endte vi opp i en fantastisk usjenert bukt. Så usjenert at den var områdets nudist strand, men det var ikke så mange nudister å se på denne tiden av året. Etter bukten kom vi inn på asfaltert vei som vi fulgte oppover et stykke før vi møtte på en ny vei og skilt som viste at dette ikkebare var et område for turgåing men også montainbike. Kanskje ikke så rart nå det nå åpenbarte seg små veier og stier på kryss og tvers langs havet og innover på de lave fjellkammene.

mya natur

Vi var rett og slett helt solgt over hvor mange muligheter for tur som fantes her og hvor vakkert det var. Så vi endte opp med å gå på kryss og tvers, for å få med oss så mye som mulig. Og når vi endelig satte nesen mot bilen igjen støtte vi på en gammel nedlagt finca oppe i fjellsiden. Utrolig hvor mange slike perler som står og forfaller i Spania, og det er litt trist å se.

mya patur

Til Villa Joyosa.
Tur 4 ble fortsatt der hvor tur 3 sluttet. Dvs. vi dro tilbake til kystlandskapet og startet ovenfor den lille bukten vi hadde funnet på veien turen før. Her var fin bilvei helt inn til en parkeringsplass hvor vi kom rett inn på stiene og grusveiene. Målet på denne flotte og varme dagen var VillaJoyosa, den morsomme og fargerike byen sørover mot El Campello og Alicante.

mya treningstur

Her kunne vi tydelig se at våren allerede hadde kommet med nydelige blomsterenger av gule blomster. Turen tok ca 2 timer med mange stopp underveis før vi kunne sette oss å ta en iskald øl på strandpromenaden før turen tilbake til bilen. Må vel si et den siste turen ble månedens høydepunkt og her kommer vi nok til å vende tilbake både med og uten sykkel.