Firmatur på Costa Blanca

Det var en forventningsfull gjeng fra Marine Harvest som ankom finværet på Alicante flyplass. Foran seg hadde de et program de sent vil glemme. MYA.NO sammen med Glimt Event As arrangerte turen.

Gruppen fra Marine Harvest jobber for det meste på sjøen og ofte i hardt vær. Gleden var stor da de ankom Spania til deilige varmegrader. I bussen fra flyplassen til Benidorm, snakket alle om middagen de skulle spise på den fantastiske restauranten arrangørene hadde snakket så mye om.

2Dette kom til å bli århundrets måltid hadde de lovet — med et lurt smil rundt munnen.

Etter å ha sjekket inn på hotellet — fullstendig uvitende om hva som ventet dem — gikk gruppen ned en gate spekket med tapasbarer før de kom til restauranten, hvor de ble mottatt i VIP-salongen for å prøve århundrets måltid.

-Dette ble en opplevelse vi seint glemmer, ler Monica Holmen Mollan. Vi fikk servert flere retter som blant annet bestod av tartar med både laks og biff. Ett slags ostesmørbrød med blekksprut og — til slutt — røkte grisører! Stort sett hele gjengen var over middels skeptiske, men latteren satt løst hele kvelden!

Driftslederassistent Arvid Mikalsen er enig.

-Det ble veldig mye latter og kommentarer rundt bordet etter hvert som rettene kom inn. Ikke alle våget å spise alt som kom på bordet. Da jeg var liten ble griseørene laget på samme måte som man lager syltelabber til jul. Den tiden skulle heller ingenting kastes, alt måtte utnyttes. De spanske griseørene var gode, og jeg spiste mange av dem.

For arrangørene Emil og Tonje Fjeldberg Elshaug fra Glimt Event As, ble alt som forventet.

-Tapasgata i Benidorm er ikke så godt kjent blant nordmenn. Etter å ha besøkt denne gaten og flere restauranter der selv, brukte vi denne restauranten med stort hell i forbindelse med et annet firmaarrangement tidligere i år. Så valget var naturlig også denne gang. I tillegg ville vi denne gang ha litt tapas retter litt utenom det vanlige, som skulle gi spennende sammensetninger i smak, og som også ville gi et minne litt utenfor et vanlig restaurantbesøk.

000

Dagen etterpå kom turens høydepunkt: En hel formiddag ute på den krystallblå sjøen på katamaran. Solen stod høy og varm på himmelen. Selv om det var november, ble flere fristet til å ta seg en dukkert.

-Turen var bare herlig, sier Arvid. Jeg jobber på sjøen hver dag, men en slik tur med godt vær og god mat og drikke er rene medisinen.

– Været, naturen rundt oss, utsikten, badingen, den gode maten, og det fortreffelige selskapet – det kan jo ikke bli annet enn vellykket, uttaler Monica.  Ikke minst så fikk vi virkelig slappe av og kjenne på feriefølelsen.

Henrik Holm og Torill Bjørgan fra eventselskapet MYA.NO koste seg like mye som gjestene.

TORIL OG HENRIKBÅT

-For oss i MYA var det alltid spesielt å se hvordan det er å komme ned fra Norge i november og ut på det blå Middelhavet. Gjengen fra Hitra storkoste seg, de var forbauset over temperaturen på både på land og i sjøen. Det er det samme som gjentar seg hver gang vi tar med norske grupper på katamaranen. Ansiktene deres lyser opp, de trekker inn sjøluften og nyter livet, overrasket hvor deilig Middelhavet er å være på, selv uten skjærgård.

Samme kveld ble det organisert en tur til den vakre gamlebyen i Altea, hvor gruppen hadde middag.

-Vi var på en restaurant like ved kirken i Altea, forteller Monica. Det ble servert en treretters som bare var helt nydelig. Alle rettene ble satt på bordet slik at vi alle fikk en smakebit av alt.

Arvid synes også turen til Altea ble en spesiell opplevelse. Den idylliske landsbyen med sine trange brosteinsbelagte gater og hvitkalkede hus gjorde dypt inntrykk.

5c

– Det var svært rolig der, og atmosfæren var til å ta og føle på. Det var deilig å sitte der og bare kose seg.

Noen av deltakerne syntes det var litt ekstra tøft å stå opp neste morgen etter en lang natt på byen. Da var det klart for utflukt. Gruppen kunne velge mellom en guidet tur i spektakulære naturomgivelser i Guadalest eller en tur på mountain bike.

6b

Turen til Guadalest var flott, sier Arvid. Vakker natur og svingete veier. Det er fasinerende med den lille «byen» på den lille fjelltoppen. Tenker på slitet det må ha vært å bygge opp landsbyen på den tiden den ble etablert. Utsikten fra byen er fantastisk, og man kan godt forstå at den var et strategisk punkt da den ble bygd.

Monica hadde hørt mye om hvor vakkert det er i Guadalest, men på tross av at hun aldri hadde prøvd det før, fristet det litt med mountain bike.

-Jeg er litt pysete av meg og hadde egentlig takket nei til å bli med på denne turen. På tur opp de bratte og svingete veiene hadde jeg hjerteklapp og var kjempenervøs. Da vi startet var jeg ganske så skjelven, og angret på at jeg hadde meldt meg på turen.

Hun smiler fornøyd.

-Det gikk litt bratt ned i starten, før vi begynte å sykle oppover igjen – og plutselig nedover igjen. Men det ble ikke så bratt som jeg fryktet, og ikke var underlaget så hardt som forventet heller. Vi syklet ned et tørrlagt elveleie, der det var store steiner og en del gjørme. Det var også tett i tett med vegetasjon til tider, så jeg måtte dukke flere ganger. Jeg kjente hvordan adrenalinet pumpet i kroppen min. En fantastisk mestringsfølelse. For en opplevelse!

Da de slitne syklistene kom til turens siste stopp, stranden, stod det et langt blått bord dekket med alle typer lekre tapas. Sangrian var også på plass, og masse frisk frukt i alle regnbuens farger. Da maven var full og en kopp kaffe var inntatt, ble gruppen kjørt til Bodegas Mendoza. Der stod alt klar for omvisning og vinsmaking.

-Besøket på vingården Mendoza var en interessant opplevelse, sier Arvid. Vi fikk en god innføring i hvordan vinproduksjonen foregikk. Presentasjonen av vinene og tilbehøret var deilig både for øyne og gane. Skjønner ikke helt hvorfor, men vinene ble bare bedre og bedre!

ROLFBODEGA

Monica syntes også det var stas å besøke en vingård.

-Jeg fikk litt sånn «Falcon Crest-følelse», sier hun. Ifølge eieren er det en ganske så liten vingård siden de produserte «bare» 450 000 flasker i året!

Selv om det var et tett program, ble det tid til det meste, som å shoppe og sole seg ved bassenget. Alle var enige i at hotellet var topp med trivelig betjening og god mat. Det at det var et hotell kun for voksne, var noe de fleste satte pris på.

– Hotellet var veldig trivelig, og de hadde kjempegod frokost og hyggelige servitører. Plasseringen helt på stranda var suveren. Hotellet hadde også en vakker uteplass med basseng, bord og parasoller.

Monica anbefaler andre bedrifter å ta en slik tur.

-På slike turer opplever man mye sammen, og får legge alt som heter jobb til side. På akkurat denne turen fikk vi opplevelsene samtidig som vi fikk mulighet til å kjenne på litt feriefølelse og det å slappe av. Vi var på en ganske så kort tur, fra lørdag til tirsdag, men takket være arrangørene fikk vi oppleve mye.

Arvid er enig i at MYA.NO sammen med Glimt Event As gjorde en god jobb med arrangementet.

-Vi er svært godt fornøyd med alt, opplyser han. Arrangørene har gitt oss en minnerik tur med mange gode opplevelser, og de har ytt topp service. Jeg anbefaler andre bedrifter å gjøre det samme. Mye av hensikten med en slik tur er team building. Dette at vi alle kan reise i lag og bli bedre kjent med hverandre, gjør at vi blir en enda mer sammensveiset gjeng. Dette er viktig i vår hverdag. Alle i Marine Harvest skulle ha fått muligheten til en slik tur. Det ville styrket samholdet på lokalitetene. Samarbeid og samhold er viktig for å oppnå gode resultater.